Prieskum medzi 1050 respondentmi v Českej republike ukázal, že ak niekto vlastní elektroauto, nemá ho kde nabíjať. Vlastnú nabíjačku by si zaobstaralo len 7 percent opýtaných. Hlavným uvádzaným dôvodom je predovšetkým vysoká cena. Verejných dobíjacích staníc je ale málo, v celej republike ich je len 1500.
V Českej republike je registrovaných cez 8,5 tisíc elektroáut. Dojazd týchto vozidiel niektorí výrobcovia hodnotia vysoko nad 400 kilometrov pre mestskú premávku, v zime môže byť ale len okolo 150 kilometrov
„Užívatelia elektroáut tak musia oveľa viac než vodiči vozidiel s konvenčnými motormi riešiť „tankovanie“, v tomto prípade teda nabíjanie. Zatiaľ je v republike len necelých 1 500 verejných dobíjacích staníc. V porovnaní s približne štyrmi tisíckami čerpacích staníc je to rozhodne nedostačujúce,“ uvádza Leoš Kabát, špecialista na elektromobilitu.
Nie je kde nabíjať
Verejné dobíjacie stanice využíva, alebo by ich využívalo, 26 % respondentov. Ďalších 20 % sa uspokojí s bežnou zásuvkou alebo zásuvkou so zosilneným príkonom. „Drvivá väčšina respondentov ale nemá možnosť elektroauto nabíjať a vlastne by jeho nabíjanie ani neriešila. Oproti západnej Európe zatiaľ elektroautá skrátka pre slovenských vodičov nie sú témou,“ upresňuje Kabát.
Podľa odhadov respondentov prieskumu najčastejšie do 6 400 Sk, myslí si to 34% z nich. Najmenej často potom tipujú cenu medzi 19 a 25,5 tisíc korún, len v 12 % prípadov. Nad 25,5 tisíc korún odhaduje 21 % respondentov.
„Tieto výsledky veľmi ilustrujú úplne skreslené predstavy o elektromobilite. Elektroauta sú drahé, preto musí byť drahé všetko okolo nich. Pokiaľ sa ale spýtate, koľko to teda je, počujete veľmi nízke sumy. Nabíjačka stojí od 15 tisíc korún. Ani tak to ale v porovnaní s úsporami, ktoré stále elektromobilita prináša, nie je drahé. Za túto čiastku zaobstaráte v dnešnej dobe asi 350 litrov benzínu, to je mimo čovidového času asi polovica priemernej ročnej spotreby vozidla so spaľovacím motorom,“ vypočítava Leoš Kabát.
Cena za 100 kilometrov jazdy elektromobilom pri domácom nabíjaní potom vyjde asi na 85 korún, to isté pri benzínovom pohone vyjde dnes napríklad na 3,5 násobok.
Druhým dôvodom pre neobstaranie domácej elektronabíjačky je s 22% odpoveďou viera, že stačí bežná zásuvka. „Zásuvka je určite riešenie, má to však isté nevýhody. Tou hlavnou je doba nabíjania, viac ako 20 hodín. Tú môžu špecializované nabíjačky skrátiť až na iba desatinu. Navyše je domáce nabíjanie aj lacnejšie ako pri verejných nabíjačkách,“ uzatvára Leoš Kabát zo Schneider Electric.
Ako sa dá auto nabiť doma?
Domáca stanica nabije elektroauto za 2 až 4 hodiny. Ľahko sa inštaluje a ponúka aj určitý komfort pre užívateľov v prípade použitia nabíjacej stanice s integrovaným káblom. Pre vlastníkov fotovoltaických elektrární dovoľuje chytré využitie energie z fotovoltaických panelov. Pre vlastníkov chytrých domov dáva možnosť integrácie do systémov zaisťujúcich riadenie budovy.
Pri bežnej domovej zásuvke je doba nabíjania väčšia ako 20 hodín. Elektrická inštalácia musí v tomto prípade zodpovedať normám a platným predpisom. Z pohľadu bežného spotrebiteľa môže byť nabíjanie cez domovú zásuvku nebezpečné.
Prístup Čechov k elektromobilite by sa mal do budúcnosti zmeniť. Od októbra totiž platí novela stavebnej vyhlášky, podľa ktorej musí mať každá novostavba povinnú inštaláciu rozvodov pre nabíjačky. A od konca minulého roka štát rozšíril podporu v rámci programu Nová zelená úsporám o nabíjacie stanice pre rodinné a bytové domy.